O CHRÁNĚNÉM BYDLENÍ
Pobytová sociální služba typu chráněného bydlení je poskytována ve dvou bytových domech nedaleko centra města v běžné zástavbě. Veřejné služby a obchody jsou tedy velmi dobře dostupné. Nedaleko se také nachází autobusové i vlakové nádraží. Zastávka městské hromadné dopravy je v blízkosti chráněného bydlení.
VEŘEJNÝ ZÁVAZEK
Veřejný závazek Chráněného bydlení - Rostislavova je definován:
- posláním služby
- cíli
- zásadami
- cílovou skupinou klientů
Veřejným závazkem se zavazuje sociální služba Chráněné bydlení - Rostislavova plnit jednotlivé body při poskytování sociální služby.
POSLÁNÍ
Posláním služby je vytvářet lidem s lehkým a středně těžkým mentálním, případně kombinovaným postižením takové podmínky, aby mohli žít důstojně běžným způsobem života v přirozeném prostředí a stali se rovnocennými členy společnosti.
Pracovníci svým profesionálním přístupem usilují o maximální rozvoj soběstačnosti klientů služby a o jejich zařazení do běžné společnosti prostřednictvím poskytování individuálně stanovené potřebné míry pomoci a podpory.
CÍLE
Cíle jsou stavy, kterých chceme poskytováním služby dosáhnout. Cíle jsou průběžně kontrolovány a pravidelně 1x ročně vyhodnocovány.
- Pomoc a podpora klientům služby v zařazení se do běžného způsobu života v rámci místní komunity a přirozeného prostředí
- Setkávání se s novými lidmi a návštěva starých přátel
- Seznámení se s rizikovými situacemi
- Podpora při využívání veřejných služeb (návštěva kina, divadla, restaurace, kadeřníka, obchody...)
- Podpora klientů k samostatnému rozhodování
- Poskytnutí dostatku informací, srozumitelnost informací
- Podpora převzetí odpovědnosti klienta za jeho rozhodnutí
- Pořádané schůzky – porady s klienty
- Respektování svobodné vůle klientů
- Hledání vhodných pracovních míst a tím usnadnit zařazení na trhu práce, smysluplné trávení volného času
- Pomoc a podpora při vyhledávání a udržení si pracovního místa
- Podpora ve využívání návazných služeb
- Vyhledávat příležitosti k trávení volného času
- Podpora v přípravě na přechod do služby podporované bydlení
- Podpora k samostatnosti ve všech oblastech
Nácvik samostatného: vaření, telefonování, využívání veřejných služeb
V oblasti manažerských cílů:
- Zvyšovat odborné způsobilosti zaměstnanců služby
- Flexibilně reagovat na vzdělávací potřeby zaměstnanců CHB
- Pro zaměstnance služby vždy vyhledávat takové kurzy, které jsou obsahově adekvátní cílům služby a potřebám zaměstnanců, který tyto služby poskytují
- Pravidelně pořádat interní porady pracovního týmu, na kterých budou řešeny vždy aktuální záležitosti týkající se chodu služby, klientů, zaměstnanců apod.
2. Pravidelná supervizní podpora a podpora v oblasti AAK
ZÁSADY
Důstojnost lidské osoby
Tato zásada je základním principem pro všechny další zásady
Vychází z jedinečnosti každé osoby, jež má svá práva a povinnosti (např. právo na soukromí, důvěrnost sdělení…), svou hodnotu, zaslouží si úctu a respekt, přísluší jí nezcizitelná důstojnost, která je nezávislá na jejím psychickém, morálním, sociálním, duchovním a fyzickém stavu.
Partnerský přístup
Klienta vnímáme jako rovnocenného partnera, ve vztahu se chováme nedirektivně (nenařizujeme), přenecháváme aktivitu klientovi, nevyvoláváme v něm pocit podřízenosti. Respektujeme jeho názor, i když může být odlišný od našeho. Využíváme důvěry v jeho schopnosti, vlastní zdroje, znalosti, dovednosti, motivace, zkušenosti a dalších kvalit jeho osobnosti. Každý klient má právo svobodné volby svého jednání, právo jít do rizika, pokud se pro něho rozhodne i přes naše upozornění, sám si za takové jednání nese i odpovědnost.
Individuální přístup
Respektujeme vždy individuální potřeby klienta. Vycházíme z jedinečnosti každé životní situace klienta, i když se mnohdy může podobat jiným. Společně s klientem, případně ve spolupráci s opatrovníkem, osobou blízkou, plánujeme průběh sociální služby, protože pokud klient předem ví, co a jakým způsobem se bude dít, přináší mu to pocit bezpečí
Bezpečí
Zajišťujeme klientům bezpečí:
- Fyzické bezpečí – vytvoření podmínek pro osobní bezpečí, zajištění podpory či pomoci při pohybu (doprovod), podpora při zajištění kompenzačních pomůcek
- Psychické bezpečí – vytvoření podmínek pro psychické bezpečí tzn. nemít strach, necítit se ztracený, mít jistotu – podpora při orientaci v neznámém prostředí a čase, podpora v komunikaci
- Ekonomické bezpečí – zajištění ekonomického bezpečí – podpora při hospodaření s finančními prostředky, úschova cenných věcí
Podpora soběstačnosti a zapojení se do běžného života společnosti
Podporujeme vlastní schopnosti klientů a motivujeme je k aktivitě tak, aby byli co nejméně závislí na sociální službě a zapojovali se do přirozeného života společnosti. Společně s klientem stanovujeme způsob poskytování služby tak, aby vedl k rozvoji osobnosti klienta, k posilování jeho dovedností, soběstačnosti a samostatnosti.
OKRUH OSOB
Cílová skupina
- Osoby s mentálním postižením s nízkou a střední mírou podpory
- Osoby s kombinovaným postižením (tj. osoby s mentálním postižením a přidruženým tělesným nebo smyslovým postižením), s nízkou a střední mírou podpory, které jsou schopny samostatného pohybu
Věková kategorie uživatelů:
- mladí dospělí (18 - 26 let)
- dospělí (27 - 64 let)
- mladší senioři (65 – 80 let)
Horní hranice pro přijetí nového uživatele je 64 let.
Klienti služby, kteří přesáhnou věkovou hranici 80 let a spadají do cílové skupiny, v chráněném bydlení zůstávají.
Důvody pro odmítnutí uzavření smlouvy o poskytování sociální služby:
Pouze ze zákonných důvodů, § 91, odst. 3, Zákon č. 108/2006 Sb, o sociálních službách:
- poskytovatel neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá, a to i s ohledem
na vymezení okruhu osob v registru poskytovatelů sociálních služeb, - poskytovatel nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá,
- zdravotní stav osoby, která žádá o poskytnutí pobytové sociální služby, vylučuje poskytnutí takové sociální služby; tyto zdravotní stavy stanoví prováděcí právní předpis, nebo
- osobě, která žádá o poskytnutí sociální služby, vypověděl v době kratší než
6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy,
a dle § 36 Vyhlášky č. 505/2006 Sb., Vyhláška, kterou se provádějí některá ustanovení
Zákona o sociálních službách:
- zdravotní stav osoby vyžaduje poskytnutí ústavní péče ve zdravotnickém zařízení,
- osoba není schopna pobytu v zařízení sociálních služeb z důvodu akutní infekční nemoci, nebo
- chování osoby by z důvodu duševní poruchy závažným způsobem narušovalo kolektivní soužití
Prostory, materiální a technické vybavení (bezbariérovost)
V bytovém domě č.p. 686 se nachází 8 bytů (1+1). Kapacita 13 osob.
Šest bytů je dvoulůžkových a jeden byt je jednolůžkový. Jeden byt využívá personál jako své zázemí.
Ve sklepním prostoru je místnost pro praní, vybavena pračkami, sušičkou prádla a myčkou na nádobí.
Součástí bytového domu je venkovní posezení ve dvoře.
Bytové jednotky jsou vybaveny postelí, konferenčním stolkem a skříní. Kuchyň je vybavena kuchyňskou linkou a spotřebiči, kuchyňským nádobím, jídelním stolem a židlemi. V chodbičce je vestavěná skříň a botník. Sociální zařízení se skládá z koupelny se sprchovým koutem a WC.
V bytovém domě č.p. 671 se nachází 4 byty. Kapacita 8 osob.
Dva byty 2+KK jsou dvoulůžkové, jeden podkrovní byt 2,5+KK je jednolůžkový a jeden byt 3+KK má dvoulůžkový a jednolůžkový pokoj.
Součástí bytového domu je venkovní posezení ve dvoře.
Bytové jednotky jsou vybaveny postelí, pohovkou a skříní. Kuchyň je vybavena kuchyňskou linkou a spotřebiči a kuchyňským nádobím, jídelním stolem a židlemi. Sociální zařízení se skládá z koupelny a WC. V každém bytě je umístěna pračka nebo pračka se sušičkou.
Bytové domy nejsou bezbariérové a nedisponují výtahem. Další vybavení jednotlivých bytů je individuální dle potřeb a uvážení jednotlivých klientů. Ubytování má znaky přirozeného bydlení v domácnosti, zaručuje soukromí a intimitu.
Další vybavení: Automobil Škoda Fabia pro 5 osob. V rámci Komunitních služeb pro osoby se zdravotním postižením je využíván také automobil Volkswagen Transporte pro 9 osob.
Vstup klienta do sociální služby:
Podmínkou poskytnutí služby typu chráněného bydlení je uzavření smlouvy o poskytnutí sociální služby.
Dle § 91 odst. 4, Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, je osoba povinna před uzavřením smlouvy o poskytnutí pobytové služby předložit poskytovateli sociálních služeb posudek registrujícího poskytovatele zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství o zdravotním stavu.
Pravidla poskytování služby
Sociální služba je poskytována na základě vzájemného písemného smluvního vztahu mezi klientem a poskytovatelem sociální služby. Sociální služba je poskytována v souladu s platnými zákony, dále v souladu s vnitřními směrnicemi, pokyny, řády a zpracovanými standardy poskytování sociální služby, ve kterých jsou definována pravidla poskytování sociální služby. Pracovníci se řídí Etickým kodexem pracovníků SSLUH a Etickým kodexem sociálních pracovníků.
Metody práce
Pro práci s klientem volíme vždy takové metody práce na míru klientovi, které pomáhají k uspokojování jeho potřeb a zájmů.
Základní metodou je individuální plánování zaměřené na člověka nastavené společně s klientem tak, aby služba směřovala k rozvoji dovedností, samostatnosti a soběstačnosti klienta.
K tomu využíváme další metody práce:
- pozorování,
- aktivní naslouchání,
- komunikace formou AAK,
- rozhovor,
- osobní anamnéza,
- dotazníkové šetření,
- přehodnocování potřeb klienta,
- určování míry podpory klienta,
- aktivizace (plánování a realizace aktivit, volnočasových programů),
- plánování a hodnocení rizik,
- nácvik jednotlivých činností, upevňování a rozvoj stávajících dovedností,
- naplnění zákonem definovaných povinností
Pravidla pro vyřizování stížností
Stížnost na způsob nebo kvalitu poskytované sociální služby může podat každý klient, v jeho zájmu i jakákoliv jiná osoba. Se způsobem řešení stížností klientů na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby jsou klienti seznamováni při podpisu smlouvy. Klienti jsou také pravidelně v průběhu poskytování sociální služby seznamováni srozumitelnou formou na chůzích klientů se způsobem, jak podávat stížnosti.
Stížnost může klient vyjádřit ústně (osobně, telefonicky), písemně (osobním předáním sociální pracovnici nebo vedoucí služby, poštou, e-mailem) nebo anonymně (přímo do Schránky stížností).
Při nespokojenosti s vyřízením stížnosti má stěžovatel možnost obrátit se k nadřízenému nebo nezávislému orgánu s podnětem o prověření postupu při vyřizování stížnosti.
Lhůta pro vyřízení stížností je 30 kalendářních dnů od přijetí. Stížnosti prošetřuje a vyřizuje sociální pracovnice, která s každou stížností seznámí vedoucí služby.
Informace o vyřízení stížnosti jsou vždy stěžovateli nebo jeho opatrovníkovi, zákonnému zástupci předány písemně. Odpověď musí být srozumitelná. V případě anonymní stížnosti je odpověď zveřejněna na informační tabuli a dále jsou s ní klienti seznámeni na poradě klientů.
Stížnost není důvodem pro ukončení poskytované služby ani k diskriminujícímu jednání ze strany poskytovatele. Vnímáme ji jako podnět ke zkvalitnění služby.
Pravidla pro ukončení služby
1. Klient a Poskytovatel se mohou kdykoliv dohodnout na ukončení Smlouvy, a to písemnou dohodou.
2. Klient je oprávněn Smlouvu vypovědět kdykoli bez udání důvodu. Výpovědní lhůta je jeden měsíc a končí uplynutím posledního dne kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž byla Poskytovateli výpověď doručena.
3. Poskytovatel smí Smlouvu vypovědět pouze z těchto důvodů:
a) Klient hrubě porušuje své povinnosti vyplývající ze Smlouvy, ze zákona a plynoucí z vnitřních pravidel (Pravidla služby Chráněného bydlení – Rostislavova).
Za hrubé porušení Smlouvy se považuje zejména:
- včasné neplacení úhrady (a to i v případě, že za úhradu je odpovědná jiná osoba – např. opatrovník),
- závažné porušování dalších ujednání ve smlouvě či vnitřních pravidlech. V tomto případě není třeba předchozího upozornění či opakování porušení,
- jestliže chování Klienta závažným způsobem narušuje kolektivní soužití,
- jestliže se Klient opakovaně dopouští jiného, méně závažného porušování Smlouvy nebo vnitřních pravidel,
- jestliže Klient používá cílenou slovní i fyzickou agresivitu vůči spolubydlícím a personálu zařízení,
- jestliže Klient vyhrožuje fyzickým napadením, které může důvodně vzbudit obavy u jiného Klienta nebo u pracovníka Poskytovatele,
- jestliže Klient nadměrně užívá alkoholické a psychotropní látky,
- jestliže Klient spáchal trestný čin a byl za něj souzen a současně při opakování této trestné činnosti nebo samotný čin by byl způsobilý vážně narušit klidné a profesionální poskytování služby a současně nebyl Poskytovateli dříve znám.
b) U Klienta došlo ke změnám potřeb, které není Poskytovatel schopen zajistit,
c) Klient přestal splňovat podmínky cílové skupiny služby,
d) Klient potřebuje službu v jiném rozsahu než jaký zajišťuje Poskytovatel,
e) Klient byl přijatý do péče jiné služby v obdobném rozsahu, jaký poskytuje Poskytovatel,
f) Klient zatají infekční či vážnější onemocnění, případně důležité informace o svém zdravotním stavu, které by v počátku měly za následek odmítnutí uzavření smlouvy ze strany Poskytovatele,
g) Klient zamlčí své příjmy nebo uvede jejich nesprávnou výši anebo nesdělí změnu výše svých příjmů, a to pouze v případě, kdy Klient nemá za povinnost úhrady za poskytnuté sociální služby podle článku 3, odst. 6 b) této Smlouvy,
h) Klient nevyužívá dlouhodobě služeb v zařízení Poskytovatele, a to v součtu jednotlivých nepřítomných dnů více jak 90 dnů v kalendářním roce, s výjimkou hospitalizace Klienta ve zdravotnickém zařízení, kdy služba nenaplňuje dohodnutý cíl a stává se neúčelnou.
Při výpovědi ze strany Poskytovatele budou Klientovi v případě jeho zájmu poskytnuty informace o alternativních sociálních službách.
Úhrady za služby
Úhrady za služby se řídí vyhláškou č. 505/ 2006 Sb., v aktuálním znění a jsou upraveny v interní směrnici O úhradách za poskytnuté sociální služby ve službě Chráněné bydlení, v aktuálním znění.
Další doplňující informace
Poskytujeme základní sociální poradenství – potřebné informace přispívající k řešení nepříznivé sociální situace.
Sociální služba je poskytována celoročně. Pracovníci jsou přítomni od 06:00 do 22:00 hod. V nočních hodinách (od 22:00 - 06:00 hod.) je zabezpečena noční pracovní pohotovost. Pokud dojde k nouzové nebo havarijní situaci v tomto čase, uživatel kontaktuje z vlastního telefonu nebo z pohotovostního telefonu na chodbě u vstupních dveří na Rostislavově 686 pracovníka na pohotovostní službě.
Fakultativní služby
Fakultativní služby jsou v chráněném bydlení poskytovány.
Úhrady za fakultativní činnosti se řídí interní směrnicí Fakultativní činnosti při poskytování sociálních služeb, poskytování některých doplňkových činností v sociálních službách, v aktuálním znění.