O chráněném bydlení

O CHRÁNĚNÉM BYDLENÍ

Chráněné bydlení je pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu mentálního nebo kombinovaného onemocnění, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. 

Sociální služba je poskytována v zrekonstruovaném rodinném domě v běžné zástavbě, klienti mají tak možnost kontaktu a vztahu s přirozeným sociálním prostředím. Součástí domu, kde je služba poskytována, je i přilehlý dvůr. Objekt se skládá ze suterénu a tří podlaží. Disponuje jednolůžkovým samostatným bytem, osmi jednolůžkovými pokoji a jedním dvoulůžkovým pokojem. Bezbariérově je přístupné první podlaží domu.

Dům je rozdělen:

  1. Domácnost v I. NP - 3 x 1lůžkový pokoj, kuchyně, koupelna s WC.
  2. Domácnost v II. NP - 3 x 1lůžkový pokoj, kuchyně, koupelna a WC.
  3. Domácnost v III. NP – 2 x 1lůžkový a 1 x 2lůžkový pokoj, kuchyně, koupelna, WC.
  4. Samostatný byt 1+1 v suterénu domu pro 1 klienta.

V jednotlivých podlažích klienti užívají jako společný prostor kuchyňskou místnost, koupelnu, WC. Přístup na WC je možný ze společné chodby. Koupelna s WC je uzamykatelná, klient, který tuto místnost bude využívat, si uzamkne dveře tak, aby si zachoval potřebné soukromí. V suterénu domu se nachází zázemí pro pracovníky.

Rodinný dům je situován v blízkosti hlavní cesty ve směru Uherské Hradiště – Zlín. Dostupnost služby je automobilovou dopravou, kdy je možnost parkování před domem. Dále je dostupnost zajištěna sítí autobusových linek, která zajišťuje spojení s Uherským Hradištěm, kde se převážně nachází návazné sociální služby pro klienty. Zastávka městské hromadné dopravy je v těsné blízkosti chráněného bydlení.

Další vybavení: Automobil Škoda Yeti pro 5 osob. V rámci Komunitních služeb pro osoby se zdravotním postižením lze k přepravě využívat automobil Volkswagen Transporter pro 9 osob, Automobil Škoda Fabia pro 5 osob.

VEŘEJNÝ ZÁVAZEK

POSLÁNÍ

Posláním sociální služby je poskytování přiměřené míry podpory osobám s mentálním a kombinovaným postižením, které potřebují individuální podporu v každodenním životě.

Sociální služba podporuje samostatnost klientů a poskytuje jim pouze takovou míru pomoci, kterou skutečně potřebují k začlenění se do běžného způsobu života.

CÍLE

Cíle jsou stavy, kterých chceme poskytováním služby dosáhnout. Cíle jsou průběžně kontrolovány a pravidelně 1x ročně vyhodnocovány.

1. Pomoc a podpora klientům služby v zařazení se do běžného způsobu života v rámci místní komunity a přirozeného prostředí

  • Setkávání se s novými lidmi a návštěva starých přátel
  • Seznámení se s rizikovými situacemi
  • Podpora při využívání veřejných služeb (návštěva kina, divadla, restaurace, kadeřníka, obchody...)

2. Podpora klientů k samostatnému rozhodování

  • Poskytnutí dostatku informací, srozumitelnost informací
  • Podpora k převzetí odpovědnosti klienta za jeho rozhodnutí
  • Pořádání schůzek – porad s klienty
  • Respektování svobodné vůle klientů

3. Hledání vhodných pracovních míst a tím usnadnit zařazení na trhu práce, smysluplné trávení volného času

  • Pomoc a podpora při vyhledávání a udržení si pracovního místa
  • Podpora ve využívání návazných služeb
  • Vyhledávat příležitosti k trávení volného času

4. Podpora v přípravě na přechod do služby podporované bydlení

  • Podpora k samostatnosti ve všech oblastech
  • Nácvik samostatného: vaření, telefonování, využívání veřejných služeb

 

V oblasti manažerských cílů

Zvyšování odborné způsobilosti zaměstnanců služby chráněného bydlení

  • Flexibilně reagovat na vzdělávací potřeby zaměstnanců CHB – Jarošov
  • Důraz na rozvoj komunikačních a rozhodovacích dovedností, na efektivní a rozumné řešení konfliktů uvnitř i vně pracovního týmu
  • Supervize, metodická podpora

ZÁSADY

- Individuální přístup – služba je poskytována každému klientovi podle jeho potřeb. Vždy je respektována vůle klienta a jeho právo rozhodovat o věcech, které se jej týkají.

- Vyžádaná podpora – pomoc je poskytována až tehdy, když klientovi vlastní zdroje nestačí (schopnosti, dovednosti, podpora blízkých osob) a vyžádá si ji.

- Zvyšování kompetencí klienta – podpora je poskytována tak, aby klient zažíval běžné situace a řešil je na základě vlastního rozhodnutí dle jeho schopností.

- Bezpečí – zajišťujeme klientům bezpečí:

  • Fyzické bezpečí – vytvoření podmínek pro osobní bezpečí, zajištění podpory či pomoci při pohybu (doprovod), podpora při zajištění kompenzačních pomůcek
  • Psychické bezpečí – vytvoření podmínek pro psychické bezpečí tzn. nemít strach, necítit se ztracený, mít jistotu – podpora při orientaci v neznámém prostředí a čase, podpora v komunikaci
  • Ekonomické bezpečí – zajištění ekonomického bezpečí – podpora při hospodaření s finančními prostředky, úschova cenných věcí

OKRUH OSOB

Osoby s mentálním a kombinovaným postižením s nízkou a střední mírou podpory (kombinovaným postižením se rozumí osoby s mentálním postižením a přidruženým tělesným, popř. smyslovým postižením).

Věková struktura cílové skupiny:

mladí dospělí (18 – 26 let)

dospělí (27– 64 let)

mladší senioři (65 - 80 let)

Horní hranice pro přijetí nového klienta je 64 let.

Klienti služby, kteří přesáhnou věkovou hranici 80 let a spadají do cílové skupiny, v chráněném bydlení zůstávají.

Důvody pro odmítnutí uzavření smlouvy o poskytování sociální služby:

Pouze ze zákonných důvodů, § 91, odst. 3, Zákon č. 108/2006 Sb, o sociálních službách:

  • poskytovatel neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá, a to i s ohledem na vymezení okruhu osob v registru poskytovatelů sociálních služeb,
  • poskytovatel nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá,
  • zdravotní stav osoby, která žádá o poskytnutí pobytové sociální služby, vylučuje poskytnutí takové sociální služby; tyto zdravotní stavy stanoví prováděcí právní předpis, nebo osobě, která žádá o poskytnutí sociální služby, vypověděl v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy, a dle § 36 Vyhlášky č. 505/2006 Sb., Vyhláška, kterou se provádějí některá ustanovení Zákona o sociálních službách, kdy zdravotní stav osoby vyžaduje poskytnutí ústavní péče ve zdravotnickém zařízení nebo osoba není schopna pobytu v zařízení sociálních služeb z důvodu akutní infekční nemoci, anebo chování osoby by z důvodu duševní poruchy závažným způsobem narušovalo kolektivní soužití.